Autovit.ro – Evolutia pietei auto in primele trei luni din 2014

08inmatriculare_CPAutovit.ro, cea mai mare platformă de anunţuri auto din România, parte a grupului Naspers, a realizat o analiză comparativă a primului trimestru din 2014 în raport cu perioada similară a anului trecut, folosind datele publice oferite de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

În plus, din datele de pe platforma Autovit.ro, a rezultat o imagine fidelă a pieţei maşinilor second-hand în funcţie de mai multe criterii.

Piaţa auto în primul trimestru
Anul trecut a fost al şaselea consecutiv de scădere pentru piaţa maşinilor noi, iar tranzacţiile interne cu maşini second-hand au scăzut cu 40%. Doar piaţa maşinilor second-hand din import a crescut cu peste 20%, însă pe final de an a trecut pe minus.

Primul trimestru din 2014 nu a adus nicio revenire spectaculoasă şi anul acesta evoluţiile vor depinde mult de succesul programului Rabla şi de ce se va întâmpla cu timbrul de mediu, în eventualitatea că acesta se va schimba în 2014.

Primele luni ale anului sunt întotdeauna slabe pentru piaţa maşinilor noi, apogeul fiind în general primăvara şi toamna, chiar dacă în ultimul timp sezonalitatea s-a diminuat mult. Cel mai bun prim trimestru al pieţei maşinilor noi a fost în 2007 când s-au înmatriculat 74.000 de maşini, total care în prezent nu se atinge nici măcar în 12 luni.

În anii de minim valorile din Q1 au fost şi de opt ori mai mici decât în 2007, iar în 2014 lucrurile s-au mai îmbunătăţit faţă de anul trecut, dar foarte puţin (ca volum un plus de 2.100 unităţi). Vânzările de maşini noi sunt reduse în primele luni ale anului şi din cauza faptului că mulţi aşteaptă începerea programului Rabla, care până în prezent a debutat de câteva ori în al doilea trimestru (inclusiv în 2013, în iunie).

Numărul de maşini înmatriculate în primul trimestru în perioada 2009-2014 (sursa – DRPCIV)
Anul/ Maşini Noi /Maşini second-hand din import /Reînmatriculări
2009/ 29.121/ 76.788 /86.744
2010/ 8.819/ 35.414/ 92.493
2011/ 9.679/ 31.439/ 99.548
2012/ 13.965/ 35.229/ 79.941
2013/ 11.233/ 53.029/ 48.405
2014/ 13.345/ 46.866/ 50.631

Înmatriculările de maşini second-hand din import au variat mult în ultimii şase ani, când creşterile şi scăderile s-au succedat într-un mod neaşteptat, influenţate şi de numeroasele schimbări ale taxei auto care fie descurajau, fie încurajau aducerea unor maşini second-hand din afara ţării. Anul trecut, în primele zeceluni, înmatriculările au fost peste cele din lunile similare din 2012, dar în noiembrie şi decembrie au fost inferioare, iar tendinţa a continuat şi în primul sfert din 2014, avansul pieţei transformându-se în regres.

Înmatriculări lunare în 2014
Luna/ Maşini noi/ Maşini second-hand din import/ Reînmatriculări
Ianuarie/ 5.118/ 15.484/ 16.072
Februarie/ 3.650/ 15.134/ 16.755
Martie/ 4.577/ 16.248/ 17.804

La reînmatriculări – tranzacţii pe plan intern cu maşini second-hand – efectele timbrului de mediu introdus în martie 2013 se văd clar, fiindcă în 2010-2012 era ceva normal ca numărul lunar să treacă de 20.000, în timp ce anul acesta nicio lună nu s-a apropiat de acest prag, iar în 2013 doar o lună din cele 12 l-a depăşit. S-a văzut în cifre faptul că, din cauza noului timbru de mediu, oamenii au preferat să-şi păstreze maşinile fiindcă ar avea mult de pierdut la vânzarea unei maşini mai vechi de 2007 sau la cele scutite de taxa după aceea. Timbrul de mediu este de cel puţin câteva sute de euro, chiar şi peste 1000, iar la o maşină de câteva mii de euro nu reprezintă un simplu detaliu, ci un element esenţial.

Când e vorba de piaţa maşinilor noi, datele ultimilor cinci ani arată că primul trimestru este clar cel mai slab dintre cele patru, mai ales că nu beneficiază de aportul programului Rabla care în celelalte trimestre a ajutat piaţa în ultimii ani. La maşini second-hand din import, primul trimestru a avut variaţii mari ca pondere din totalul anului şi nu se pot face generalizări, iar la reînmatriculări ponderea primului trimestru a fost în jurul a 25% la fel ca în calendar.

La reînmatriculări – tranzacţii pe plan intern cu maşini second-hand – efectele timbrului de mediu introdus în martie 2013 se văd clar, fiindcă în 2010-2012 era ceva normal ca numărul lunar să treacă de 20.000, în timp ce anul acesta nicio lună nu s-a apropiat de acest prag, iar în 2013 doar o lună din cele 12 l-a depăşit.

S-a văzut în cifre faptul că, din cauza noului timbru de mediu, oamenii au preferat să-şi păstreze maşinile fiindcă ar avea mult de pierdut la vânzarea unei maşini mai vechi de 2007 sau la cele scutite de taxa după aceea. Timbrul de mediu este de cel puţin câteva sute de euro, chiar şi peste 1000, iar la o maşină de câteva mii de euro nu reprezintă un simplu detaliu, ci un element esenţial.

Când e vorba de piaţa maşinilor noi, datele ultimilor cinci ani arată că primul trimestru este clar cel mai slab dintre cele patru, mai ales că nu beneficiază de aportul programului Rabla care în celelalte trimestre a ajutat piaţa în ultimii ani. La maşini second-hand din import, primul trimestru a avut variaţii mari ca pondere din totalul anului şi nu se pot face generalizări, iar la reînmatriculări ponderea primului trimestru a fost în jurul a 25% la fel ca în calendar.

Cât a contat primul trimestru raportat la întregul an
Anul/ Maşini noi/ Maşini SH din import/ Reînmatriculări
2009/ 25%/ 36%/ 25%
2010/ 9%/ 16%/ 24%
2011/ 12%/ 33%/ 24%
2012/ 21%/ 20%/ 22%
2013/ 19%/ 23%/ 23%

Untitled

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *