Florin Vasilică: Un nou val de achiziţii şi fuziuni aşteptat, în măsura în care apetitul pentru tranzacţii atinge cel mai înalt nivel din ultimii cinci ani

 

  • Peste jumătate din companiile globale intenționează să realizeze achiziţii în prezent
  • Creşte cu 19% numărul de tranzacţii în curs de finalizare
  • 73%din companii caută “achiziţii şi fuziuni inovatoare”; 84% intenționează să încheie tranzacţii peste hotare

E de așteptat ca piaţa de fuziuni şi achiziţii (M&A) să cunoască noi creşteri în condițiile în care un procent covârșitor de 56% dintre companiile globale intenţionează să realizeze achiziţii în următoarele 12 luni – se arată în cea de-a douăsprezecea ediţie a studiului EY Global Capital Confidence Barometer.  Studiu bi-anual EY a fost derulat în rândurile a peste 1600 de directori executivi din 54 de ţări. Conform datelor extrase, în acest moment se înregistrează cel mai mare apetit pentru încheierea de achiziţii din ultimii cinci ani.

Rezultatele Barometrului arată că piaţa M&A este pe punctul de a atinge noi maxime. Cum valoarea globală a tranzacţiilor a crescut deja cu 13% în 2014, apetenţa pentru fuziuni şi achiziţii pare ferm instalată, cu aproape jumătate dintre companii (47%) care intenţionează să realizeze mai multe tranzacţii în anul următor decât în ultimele 12 luni. Numărul de tranzacţii care urmează să fie finalizate – cu 19% mai multe faţă de anul trecut – subliniază o dată în plus intenţiile de tranzacţionare.

Este de remarcat faptul că 78% dintre companii şi-au schimbat strategia de M&A ca rezultat al creşterii activităţii de tranzacţionare în 2014. Acest fapt sugerează că activitatea intens mediatizată din zona mega-tranzacţiilor a declanşat un val de activitate în toate zonele de tranzacţionare. Astfel, aproape toţi respondenţii (98%) se aşteaptă ca piaţa tranzacţiilor să se îmbunătăţească sau să rămână la nivelul de acum pentru următoarele 12 luni.

Florin Vasilică, Liderul departamentului Asistenţă în tranzacţii, EY România, declară:

“Apetitul pentru tranzacţii a atins cel mai înalt nivel din ultimii cinci ani. Barometrul evidenţiază trei motive pentru creşterea bruscă a intenţiilor de tranzacţionare. În primul rând, schimbările economice alimentate de fluctuaţiile valutare şi de comerţ accelerează fuziunile şi achiziţiile transfrontaliere. În al doilea rând, inovaţia care generează strategii de creştere non-organică la fiecare nivel al companiei. Și, în fine, impactul generat de noii jucători intraţi pe piaţă şi de companiile care revin pe piaţa de M&A după perioada de scădere din trecut.”

Încrederea economică atinge cote maxime, în pofida fluctuaţiilor valutare şi din zona schimburilor de mărfuri

Încrederea în economia globală atinge cote tot mai înalte, 83% dintre directorii executivi declară că sunt optimişti, faţă de 53% cu doar şase luni în urmă. Iar aceasta reprezintă o bază solidă pentru intenţiile de tranzacţionare – ca și nivelul ridicat de încredere în câştigurile corporatiste (72% – în creştere faţă de 65% cu douăsprezece luni în urmă). În plus, aceste fundamente favorizează activitatea de tranzacționare. “Decalajul de evaluare” rămâne stabil, 78% din respondenţi nu văd nicio schimbare pentru următoarele 12 luni. Aproape trei sferturi dintre executivi (73%) sunt încrezători în privința disponibilității creditelor.

Cu toate acestea, 37% din respondenţi consideră instabilitatea în creștere a politicii globale şi regionale ca principalul risc pentru afacerile pe care le conduc. În plus, recenta incertitudine asociată cu volatilitatea schimburilor valutare şi de mărfuri este identificată de mai bine de o treime dintre ei (35%) ca reprezentând un alt risc semnificativ. Dar, în timp ce unii le consideră riscuri, alţii le văd ca pe o oportunitate pentru fuziuni și achiziții.

Pieţele dezvoltate stimulează tranzacţiile transfrontaliere

Tranzacţiile transfrontaliere par a deveni marca definitorie a noului val de tranzacţii, cu 84% din directorii executivi care ţintesc oportunităţi de investiţii dincolo de graniţe. Mai bine de jumătate dintre directori (54%) îşi concentrează strategiile de M&A către tranzacţii transfrontaliere în regiunea geografică din imediata apropiere. Aproape o treime dintre ei (30%) se concentrează dincolo de aceasta, în timp ce doar 16% intenţionează să încheie tranzacţii pe piaţa internă.

Conform Barometrului, Marea Britanie, China, Statele Unite, Germania şi Australia reprezintă principalele cinci destinaţii țintă pentru investitori. În privinţa cumpărătorilor, companiile din Statele Unite, Coreea de Sud, Marea Britanie, Franţa, Germania şi Japonia vor fi cele mai active.

“Europa de Vest va fi destinația cea mai atractivă pentru fuziuni și achiziții – în special pentru cumpărătorii din Japonia, China şi Statele Unite”, spune Florin Vasilică. “Cele 1,1 de trilioane EUR planificate de Banca Central Europeană ca injecţie de lichiditate în regiune prin programul de achiziționare de active (QE) ar trebui să contribuie la scăderea presiunii exercitate asupra monedei europene. Având în vedere recentele rezultate economice pozitive, activele din Zona Euro ar trebui să devină și mai atractive.”

România se încadrează în tendinţele globale, cu o creştere de 186% în 2014

În România, valoarea tranzacţiilor a crescut spectaculos, cu 186% în 2014 comparativ cu 2013, ajungând la o valoare totală de 3,14 miliarde USD, în timp ce numărul lor a crescut cu doar 24% în acelaşi interval, conform studiului EY – M&A Barometer România. România înregistrează astfel cea mai mare creştere a pieţei M&A din Europa Centrală şi de Sud-est (CSE) în 2014.

Piaţa românească de fuziuni şi achiziţii a fost dominată în 2014 de investitorii financiari şi de tranzacţiile interne, numărul acestor tranzacţii cumulând 55% din total, ceea ce confirmă tendințele de consolidare din anumite sectoare. Industria serviciilor a fost cea mai activă în fuziuni şi achiziţii, în timp ce tranzacţiile cele mai mari au avut loc în IT, servicii şi imobiliare. România a marcat anul acesta cea mai mare tranzacţie din domeniul IT şi tehnologie, prin achiziţionarea companiei LiveRail Inc de către Facebook cu suma de 500 milioane USD.

Noii jucători care intră pe piață şi schimbările sectoriale disruptive orientează fuziunile şi achiziţiile către inovaţie

În plus faţă de extinderea în noi zone geografice, mulţi executivi se gândesc să-și extindă activitatea în noi sectoare. Aproape trei sferturi (73%) dintre cei care intenţionează să încheie tranzacţii caută investiţii inovatoare. Aceștia se concentrează asupra achiziţiilor care îi vor ajuta să schimbe direcţia generală a afacerii lor – uneori chiar prin intrarea într-o nouă industrie.

Schimbările radicale la nivelul domeniului de activitate şi estomparea granițelor sectoriale ne arată că multe dintre companii anticipează noile provocări cu care se vor confrunta modelele lor de business. Achiziţiile sunt considerate principalul motor care le poate accelera capacitatea de răspuns în fața acestor provocări”, spune Florenţa Birhala, Manager M&A, EY România. „După o perioadă de jumătate de deceniu de stagnare, ne aflăm în faţa unui nou tip de piață de M&A – unul în care cresc complexitatea şi diversitatea tranzacțiilor şi în care factorul inovativ va juca un rol important atât în generarea tranzacţiilor, dar şi în executarea lor.  Creşte astfel necesitatea unei asistenţe specializate care să vină cu experiența locală şi know how-ul sectorial necesar pentru a propune soluții creative personalizate fiecărei tranzacții în parte.

Sectoarele cu cel mai ridicat potenţial de achiziţie sunt tehnologia, sectorul auto-moto, produsele de larg consum, diversele servicii destinate zonei industriale şi celei financiare. De asemenea, studiul arată că noi cumpărători vor domina activitatea de tranzacţionare din 2015 – este vorba despre companii care au stat pe margine în timpul recentei recesiuni a pieţei M&A şi sunt interesate în prezent să intre pe această piață.

Nou veniții împreună cu jucătorii tradiționali care revin pe piaţă se vor concentra pe tranzacţii de dimensiuni medii, 77% declarând că intenţionează să încheie tranzacţii cu o valoare mai mică de 250 milioane USD. Cu toate acestea, numărul respondenţilor care sunt interesați de achiziţii cu o valoare situată între 250 milioane USD – 1 miliard USD a crescut cu 50% în ultimele şase luni.

Avântul cunoscut de activitatea M&A continuă să se accelereze, fără să fie prevăzute sincope la orizont

Creșterea încrederii companiilor, îmbunătățirea condiţiilor economice, variaţiile regionale, fluctuaţiile generate de schimburile valutare şi de mărfuri, precum şi influența jucată de sectoarele disruptive vor impulsiona şi mai mult avântul, deja puternic al M&A pentru anul viitor.

Florenţa Birhala conchide: “Fuziunile şi achiziţiile au înregistrat un moment de răscruce în 2014, când tranzacţiile au reînceput să fie văzute ca o cale de creştere. Anul 2015, va fi marcat de un val puternic de noi jucători şi de companii care revin pe piaţa M&A pentru a genera o creştere şi mai importantă.”

Raportul online poate fi consultat aici http://www.ey.com/ccb.

****

Despre studiu

Capital confidence barometer are la bază un sondaj derulat în rândul a 1.600 de directori executivi din companii mari din întreaga lume şi din diverse sectoare industriale. Respondenţii pentru această ediţie au fost intervievaţi în lunile februarie şi martie 2015. Este cea de-a douăsprezecea ediţie a Barometrului, din seria care a debutat în noiembrie 2009. Obiectivul studiului este acela de măsurare a nivelului de încredere în perspectivele economice, de înţelegere a priorităţilor consiliilor de administraţie în următoarele 12 luni şi de identificare a practicilor emergente ce vor evidenţia acele companii care vor construi pe baza avantajului competitiv pe măsură ce economia globală continuă să evolueze.

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 190.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 27,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2014. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume. În România, EY este unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei peste 500 angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an în luna iunie la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi pagina noastră de internet: www.ey.com.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *