Mugur Isarescu: Banca centrala nu a introdus restrictii ale creditarii. Disciplinarea creditului – noile norme sunt in avantajul creditorilor

Băncile sunt prea ocupate ‘să badijoneze’ şi să vindece rănile trecutului, ale politicii de creditare dinaintea crizei, ca să relanseze creditarea în acest moment, apreciază guvernatorul Băncii Naţionale a României /BNR/, Mugur Isărescu citat de Agerpres.

‘Unii se ambiţionează să spună că nu îşi revine creditarea, dar atunci când ai atâtea răni din trecut de vindecat, de badijonat, este greu să vorbeşti de creditare când te ocupi de alte lucruri’, a declarat miercuri Mugur Isărescu, în cadrul conferinţei internaţionale cu tema ‘Instrumente juridice de restructurare şi relansare a companiilor din România’.

Oficialul BNR a spus că banca centrală nu a introdus restricţii ale creditării, pentru că noile norme sunt în avantajul creditorilor şi că este vorba de o disciplinare a creditului.

‘Şi în prezent, presa spune că am introdus restricţii la creditare pentru că am limitat creditul de consum la 5 ani. Păi nu am introdus restricţii, acestea sunt în avantajul creditorului, fac parte din disciplinarea creditului, dintr-o civilizaţie a creditării’, a afirmat Isărescu.

El a explicat că, după 2008, BNR a atras atenţia în repetate rânduri asupra riscurilor asociate unei creditări expansive cu ritmuri mari, de 80 -90% pe an. ‘Şi acum mai vin la mine persoane şi îmi spun: domnule, am luat şi eu un credit acum 5 ani pe 10 ani, un credit de consum de 80 de milioane şi abia am plătit 20 de milioane. Ce am plătit eu? Ai plătit ce ai semnat. Păi nu mai ştii ce ai semnat?’, a spus Isărescu.

Oficialul BNR a declarat că, după 2008, piaţa de consultanţă din România a înregistrat o cerere din ce în ce mai mare pentru servicii de restructurare/ reorganizare. Isărescu a apreciat că restructurarea companiilor este un proces extrem de complicat, chiar mai complicat decât restructurarea unei economii naţionale, în primul rând pentru că managerii restructurării au obligaţia să demonstreze că au o performanţă net superioară celor care au condus compania până atunci.

‘Indiferent de cauze, putem vorbi de ineficienţa sistemului de management din trecut, care a condus voit sau nevoit la această situaţie, sau neadaptarea politicilor, sau deteriorarea mediului de afaceri, care uneori se deteriorează atât de puternic (…) Nici cei mai buni experţi şi manageri de criză nu vor accepta uşor, sau deloc, să preia o companie care a depăşit deja un prag de avarie, pentru că şi-ar asuma o misiune imposibilă’, a mai spus Isărescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *