Zonele de entertainment şi retailul de articole sportive-cele mai mari extinderi

Cafenele si restauranteÎn centrele comerciale deţinute în România de Argo Real Estate Opportunities Fund (ARGO), unul dintre cei mai mari proprietari de parcuri de retail din țară, zona de entertainment a înregistrat per ansamblu, în 2013, cea mai mare creştere procentuală ca suprafaţă (68%) faţă de anul anterior.

Pe locul al doilea se află aria dedicată retailului de articole sportive, care anul trecut s-a extins per ansamblul centrelor comerciale ARGO analizate cu 50% comparativ cu 2012, în principal ca urmare a deschiderii noului magazin Decathlon din Shopping City Sibiu; în primăvara anului 2014, după inaugurarea magazinului Decathlon din Shopping City Suceava, suprafaţa totală de profil se va majora cu încă 18%.

„Aceste vârfuri de creştere ne indică pe de o parte segmentele care aveau un potenţial de dezvoltare în oraşele respective, conturându-se în final un mix de retaileri mult mai bine adaptat cerinţelor publicului parcurilor de retail respective. Pe de altă parte, se reconfirmă un trend în ceea ce priveşte rolul în creştere al centrelor comerciale ca opţiuni de petrecere a timpului liber; desigur că mall-urile se pretează activităţilor de entertainment mult mai bine decât parcurile de retail (cum sunt locaţiile ARGO), dar şi acestea din urmă trebuie să ţină pasul şi să se adapteze tendinţelor de pe piaţă”, a arătat Graham Kilbane, COO ARGO.

Pe locul al treilea ca şi creştere procentuală a suprafeţelor închiriate se află magazinele de lenjerie intimă şi ciorapi, care în 2013 au ocupat în centrele comerciale ARGO cu 43% mai mulţi metri pătraţi decât în anul 2012. Cafenelele şi restaurantele s-au extins, de asemenea, anul trecut, suprafaţa pe care acestea au închiriat-o în centrele comerciale ARGO crescând cu 31% comparativ cu anul anterior; evoluţia s-a datorat creşterii spaţiilor de profil din Era Shopping Park Iaşi, precum şi deschiderii unor noi unităţi în Shopping City Sibiu. Magazinele de optică medicală, farmaciile, electronicele, decoraţiunile interioare şi produsele pentru casă s-au aflat, de asemenea, între retailerii care s-au extins per ansamblu, anul trecut, în centrele comerciale ARGO din România.

„Desigur că au fost şi segmente ale căror suprafeţe au stagnat ori s-au restrâns anul trecut, ca urmare a retragerii de pe piaţa din România a unor retaileri internaţionali (de exemplu Sprider) sau din cauza reducerii suprafeţelor închiriate de către unii dintre retailerii existenţi. Contractele de închiriere semnate anul trecut de centrele noastre comerciale au implicat însă suprafeţe mai mari decât cele eliberate de alţi retaileri, aşa încât parcurile de retail deţinute de ARGO în România au înregistrat în 2013 creşteri ale gradului de ocupare: Era Shopping Park Oradea a ajuns la 92%, Shopping City Sibiu la 96%, Shopping City Suceava va avea o rată de ocupare de 99% după deschiderea noului magazin Decathlon, iar gradul de ocupare al Era Shopping Park Iaşi este de 97%”, a precizat Graham Kilbane.

Între sectoarele care şi-au restrâns anul trecut suprafeţele închiriate în locaţiile ARGO s-au aflat, de exemplu, parfumeriile; centrele de vânzare a presei şi magazinele de suveniruri şi-au diminuat cel mai mult (procentual) spaţiile închiriate per ansamblu în centrele comerciale ARGO, respectiv cu 38% comparativ cu 2012.
Evoluţiile pe termen mediu (respectiv pe perioada 2011- 2013) confirmă anumite trenduri- de exemplu, suprafeţele închiriate de cafenele şi restaurante, precum şi cele dedicate entertainment-ului au crescut în fiecare dintre ultimii doi ani în parcurile comerciale ARGO.

„Creşterea gradului de ocupare a fiecărui centru comercial constituie, desigur, un obiectiv permanent al oricărui proprietar de centre comerciale, dar „reţeta succesului” este în mod clar legată de modul în care mixul de retaileri răspunde cerinţelor pieţei pe care o acoperă şi acesta este aspectul pe care urmărim constant să îl optimizăm, aşa încât şi contractele de închiriere pe care le avem în vedere pentru anul curent urmăresc această linie”, a arătat Graham Kilbane.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *